Konkreta IT-tips till växande företag

Tre sätt att slippa strul med IT och mobiler

Alla företag som anställer eller växer kommer till en punkt när strulet med telefoner, datorer och IT blir ohållbart. Det tar tid från verksamheten eller funkar inte som man vill och till slut påverkar det intäkterna.

Det finns tre olika sätt att lösa det

1.
Avsätt ett fast antal timmar varje vecka för att läsa på, uppdatera och underhålla tekniken du behöver istället för att ta problemen när de uppstår. På det sättet slipper du stopp i verksamheten. Fler anställda och mer teknik kräver fler timmar men börja med att sätta av t ex tre sammanhängande timmar på en fast tid och dag varje vecka.

2.
Anställ utbildad IT-personal. Börja med en person och var tydlig med att avgränsa ansvarsområdet. Risken är annars att IT-personens tid fylls upp av snabbare puckar som att fixa med hemsida eller sociala medier. Prioriteten ska vara att hålla tekniken uppdaterad och optimerad för er verksamhet.

3.
Ta hjälp av en extern IT-avdelning. Att anlita externt kan vara fördelaktigt för företag som anställer eller växer. De gör att kostnaderna blir lägre, du får tillgång till bredare kompetens och det blir mindre sårbart. Men försäkra dig om att den externa aktören förstår vad som skulle göra just din verksamhet mer effektiv och se till att de kan anpassa sin tjänst efter dina behov.

Tänk som med bokföringen

Vad som passar ett företag bäst beror på förutsättningarna. Men det kan vara bra att tänka på IT på samma sätt som med med bokföringen. Fundera på om du har tiden och intresset att skaffa dig kompetensen själv? Eller kan du hitta en anställd som du litar på, finns ekonomin till det just nu?

De två första alternativen är vanliga men även sårbara för plötsliga händelser. Är det viktigaste att allting funkar som du vill utan att behöva lägga tid och kraft på det själv finns det flera IT-leverantörer att ta hjälp av. De kan hantera ojämnheten i teknikstrulet bättre. Var noga med vad som är viktigast för dig i så fall. Att hitta rätt partner direkt kommer göra övergången smidigare och vara mer ekonomiskt långsiktigt.

Ett par saker att hålla utkik efter

Om du bestämmer dig för en extern IT-avdelning finns det ett par saker att tänka på. Se till att företaget du anlitar har riktiga och kvalificerade supportpersoner som du kan ringa direkt om något strular, för många är det viktigt att de pratar svenska. Är det ett företag som du kan se en långsiktig och personlig relation med, är det ett företag som du faktiskt litar på? Känns det de erbjuder statiskt eller har de lösningar som anpassas till dina behov och lösningar som kan växa i samma takt som ditt företag? Jämför och var lite försiktig med de allra billigaste och allra dyraste, eller fråga åtminstone varför det är så.

Om ni är i ett läge där ni behöver ta hjälp med IT eller mobiler så berättar vi på RoCom gärna mer.

Jag vill ha mer information angående extern IT-avdelning

Eller hör av dig på 011‑470 07 20 eller support@rocom.se

Bekymmersfritt!

IT-tjänster

Tekniklösningar med hård­vara, moln­lagring, nät­verks­säkerhet, system­integration och support, skräddar­sytt efter företagets behov. Ger effektivare och säkrare teknik utan driftstörningar.

Nätverk

Skalbara och robusta nät­verks­lösningar som stöder ditt företags affärs­behov. Inkluderar hård­vara, design och implementering av infra­struktur, säker­het, över­vakning och hantering av nät­verk, samt optimering av prestandan.

Telefoni

Kundanpassade lösningar med allt från traditionella telefoni­system till moln­baserade VoIP-lösningar med funktioner som samtals­hantering, växel, konferens­samtal och mobil­integration. Full support och kontinuerligt underhåll.

IT-säkerhet

Våra säkerhetslösningar ger företag digital trygghet med ett komplett skydd mot alla kända former av IT-attacker. Det inkluderar bland annat skydd mot virus, ransomware och nätfiske samt backup och 24/7 säkerhetscenter.

76 procent av Sveriges företag har blivit utsatta för IT-relaterad brottslighet det senaste året enligt en undersökning av organisationen Företagarna. Endast 1 procent av polisanmälningarna resulterade i åtal.