Konkreta IT-tips till växande företag
Tre sätt att slippa strul med IT och mobiler
Det finns tre olika sätt att lösa det
Avsätt ett fast antal timmar varje vecka för att läsa på, uppdatera och underhålla tekniken du behöver istället för att ta problemen när de uppstår. På det sättet slipper du stopp i verksamheten. Fler anställda och mer teknik kräver fler timmar men börja med att sätta av t ex tre sammanhängande timmar på en fast tid och dag varje vecka.
2.
Anställ utbildad IT-personal. Börja med en person och var tydlig med att avgränsa ansvarsområdet. Risken är annars att IT-personens tid fylls upp av snabbare puckar som att fixa med hemsida eller sociala medier. Prioriteten ska vara att hålla tekniken uppdaterad och optimerad för er verksamhet.
3.
Ta hjälp av en extern IT-avdelning. Att anlita externt kan vara fördelaktigt för företag som anställer eller växer. De gör att kostnaderna blir lägre, du får tillgång till bredare kompetens och det blir mindre sårbart. Men försäkra dig om att den externa aktören förstår vad som skulle göra just din verksamhet mer effektiv och se till att de kan anpassa sin tjänst efter dina behov.
Tänk som med bokföringen
De två första alternativen är vanliga men även sårbara för plötsliga händelser. Är det viktigaste att allting funkar som du vill utan att behöva lägga tid och kraft på det själv finns det flera IT-leverantörer att ta hjälp av. De kan hantera ojämnheten i teknikstrulet bättre. Var noga med vad som är viktigast för dig i så fall. Att hitta rätt partner direkt kommer göra övergången smidigare och vara mer ekonomiskt långsiktigt.
Ett par saker att hålla utkik efter
Om ni är i ett läge där ni behöver ta hjälp med IT eller mobiler så berättar vi på RoCom gärna mer.
Jag vill ha mer information angående extern IT-avdelning
Bekymmersfritt!
IT-tjänster
Tekniklösningar med hårdvara, molnlagring, nätverkssäkerhet, systemintegration och support, skräddarsytt efter företagets behov. Ger effektivare och säkrare teknik utan driftstörningar.
Nätverk
Skalbara och robusta nätverkslösningar som stöder ditt företags affärsbehov. Inkluderar hårdvara, design och implementering av infrastruktur, säkerhet, övervakning och hantering av nätverk, samt optimering av prestandan.
Telefoni
Kundanpassade lösningar med allt från traditionella telefonisystem till molnbaserade VoIP-lösningar med funktioner som samtalshantering, växel, konferenssamtal och mobilintegration. Full support och kontinuerligt underhåll.
IT-säkerhet
Våra säkerhetslösningar ger företag digital trygghet med ett komplett skydd mot alla kända former av IT-attacker. Det inkluderar bland annat skydd mot virus, ransomware och nätfiske samt backup och 24/7 säkerhetscenter.
76 procent av Sveriges företag har blivit utsatta för IT-relaterad brottslighet det senaste året enligt en undersökning av organisationen Företagarna. Endast 1 procent av polisanmälningarna resulterade i åtal.